Categories

Saturday 17 March 2012

It's all about Food : Ikan oh Ikan.....


Salah satu hobi saya adalah mengambil gambar. Tetapi, dalam masa yang sama, saya juga gemar memasak. Cumanya  memasak adalah mengikut mood atau hangin. Hehe. 
Hari itu, saya dan suami dengan 'cuba jayanya' telah membeli ikan بُلطي atau dalam nama oghang Melayunya, ikan talapia. Pasar orang Arab nih dipanggil Halagah (bahasa pasar / 'ammi) atau sebetulnya سُوق المدينة المركزيّ (bahasa rasmi).



Jadi, hasil 'tangkapan' di pasar telah bertukar menjadi ikan masak stim dan ikan masak sweet & sour. Rasanya, harga ikan talapia nih, taklah mahal mana, 3 ekor dalam SAR12 je! Kalau tukar ke duit Malaysia, mungkin dalam RM9 kot?

Ikan Talapia berenang di dalam talam

Seekor selamat berenang dalam kuah stim

Seekor lagi selamat berenang dalam kuah sweet sour (terlebih kuah daaaaa)
Masak di sini, memanglah main campak-campak. Derhaka la jugak dekat resepi mak sendiri. Janji boleh makaaaaannnn. Sluuuuurrrppp!!! Siapa kata dok Arab Saudi tak boleh makan makanan Malaysia? Hidup merantau nih sebenarnya lagi menarik, sebab kalau nak makan, tidak dapat tidak, kena MASAK!

Tetapi, kehidupannya, tidaklah se'thrill' kehidupan di UK suatu masa dahulu. Nak makan, mesti nak kena cari yang halal. Even makanan yang bertanda 'V' (Vegetarian) disebabkan tiada unsur haiwan.

Tabiat di negara bukan Muslim, sampai terbawa-bawa ke Arab Saudi. Pergi ke pasar, belek ingredients dekat packaging barang. Sampai 'encik suami' naik pelik. Hihihihi.

Apa-apa pon, alhamdulillah, kenyang dan bersyukurlah atas setiap nikmat yang ALlah kurniakan kepada kita. Maka, nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?

_____________________________________________________________________
ninutdearies
Madinah al-Munawwarah

2 comments: